Przejdź do treści

Relacja z Wykładu Dr Pauliny Jabłońskiej na Temat Wolności Sumienia i Wyznania Osoby Małoletniej w ujęciu historyczno-prawnym



Data: 12 grudnia 2024 r.

Miejsce: Aula Główna, Jordan University College, Morogoro, Tanzania

Opis Wydarzenia:

W auli Jordan University College w Morogoro, wypełnionej po brzegi studentami, wykładowcami oraz zaproszonymi gośćmi, dr Paulina Jabłońska, zainicjowała fascynującą dyskusję na temat wolności sumienia i wyznania w kontekście praw osób małoletnich w Polsce. Jej wykład, będący zarówno podróżą w głąb historii, jak i analizą prawną, przyciągnął uwagę wszystkich zebranych, oferując głębokie refleksje na temat fundamentalnych wartości, które kształtują nie tylko jednostki, ale i całe społeczeństwa.

Główne Punkty Wykładu:

1. Dziecko w Świetle Nauk Humanistycznych:

Dr Jabłońska rozpoczęła od określenia, jak w ciągu wieków postrzeganie dziecka ewoluowało w kulturze i prawie, podkreślając, że dziecko nie jest jedynie małym dorosłym, ale istotą z własnymi prawami i potrzebami psychicznymi oraz duchowymi

2. Ewolucja Praw Dziecka:

Wykład przeniósł słuchaczy przez wieki, ukazując, jak zmieniało się podejście do praw dziecka, od starożytnych cywilizacji, gdzie dzieci traktowane były bardziej jak małe dorosłe, po współczesne standardy, gdzie Konwencja o Prawach Dziecka ONZ z 1989 roku wyznacza jasne normy ochrony ich praw. Dr Jabłońska zaznaczyła, że Polska, będąc jednym z inicjatorów tej konwencji, aktywnie uczestniczyła w jej tworzeniu i implementacji, co świadczy o głębokiej świadomości i zaangażowaniu w kwestie praw dziecka w naszym kraju.

3. Wolność Religijna i Sumienia:

Szczególną uwagę poświęcono kwestii wolności religijnej i sumienia, wskazując, że w Polsce, zgodnie z Konstytucją RP, rodzice mają prawo wychowywać dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i światopoglądowymi, z uwzględnieniem dojrzałości dziecka. Dr Jabłońska omówiła, jak ta wolność jest realizowana w praktyce, w tym poprzez edukację religijną w szkołach i prawo do wyboru religii lub braku przynależności religijnej.

4. Przyszłość Praw Dziecka w Polsce:

Na zakończenie, dr Jabłońska wyraziła nadzieję, że przyszłość przyniesie jeszcze większą świadomość społeczną na temat praw dziecka, lepszą implementację istniejących przepisów oraz rozwój nowych, które będą odpowiadały na zmieniające się potrzeby i wyzwania współczesnego świata.

Podsumowanie:

Wykład dr Pauliny Jabłońskiej stanowił nie tylko znakomitą lekcję historii i prawa, ale również wezwanie do refleksji nad tym, jak społeczeństwo powinno chronić i wspierać najmłodszych. Podkreśliła, że prawa dziecka to nie tylko kwestia prawna, ale głęboko etyczna, dotykająca fundamentów naszej cywilizacji. Jej słowa znalazły szczególny oddźwięk w sercach słuchaczy, którzy zrozumieli, że wolność sumienia i wyznania dla osób małoletnich jest kluczowym elementem ich rozwoju, pozwalającym na kształtowanie wolnych, odpowiedzialnych i świadomych swoich praw i obowiązków obywateli.

Po wykładzie, sala zapełniła się pytaniami. Studenci pytali o praktyczne aspekty realizacji tych praw, o to, jak Polska radzi sobie z wyzwaniami związanymi z wielokulturowością i jak te kwestie są rozwiązywane na poziomie międzynarodowym. Dr Jabłońska z cierpliwością i pasją odpowiadała na każde pytanie, podkreślając, że edukacja i świadomość są kluczowe w budowaniu społeczeństwa, które szanuje i chroni prawa każdego człowieka, niezależnie od wieku.

W trakcie sesji pytań i odpowiedzi, dr Jabłońska odniosła się również do bieżących problemów, takich jak migracje, które wprowadzają nowe wyzwania w kontekście edukacji i integracji dzieci z różnych kultur i religii. Zaznaczyła, że Polska, mierząc się z napływem uchodźców z Ukrainy, stoi przed zadaniem zapewnienia tym dzieciom nie tylko edukacji, ale i wsparcia psychologicznego, co jest niezbędne do ich prawidłowego rozwoju i integracji.

Na koniec, rektor JUCo, prof. Bertram Baltasar Mapunda, podziękował dr Jabłońskiej za inspirujący wykład, podkreślając, że takie spotkania są niezwykle cenne dla społeczności akademickiej, ponieważ otwierają nowe perspektywy i zachęcają do głębszej refleksji nad prawami człowieka, zwłaszcza tych, którzy dopiero wchodzą w dorosłość.

Wydarzenie zakończyło się gorącymi oklaskami, a wielu studentów zgłosiło chęć kontynuowania dyskusji na temat praw dziecka i wolności religijnej, co pokazało, że temat ten jest nie tylko aktualny, ale i głęboko poruszający dla młodego pokolenia. Dr Jabłońska zaoferowała swoje wsparcie w przyszłych projektach badawczych, sugerując możliwość współpracy międzynarodowej, co mogłoby zaowocować wymianą doświadczeń i wiedzy między Polską a Tanzanią w kwestiach praw dziecka i wolności religijnej.

„Zadanie finansowane ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie umowy nr MEiN/2021/DPI/333 z dnia 14.01.2022”.

„Realizacja badań naukowych dotyczących kompleksowej i interdyscyplinarnej analizy wolności religijnej oraz zagadnień związanych ze współpracą na rzecz interreligijności i interkulturowości w wymiarze teoretycznym, empirycznym i praktycznym prowadzonych w ramach Uniwersyteckiego Centrum Badań Wolności Religijnej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie”.