Dobór próby
Na potrzeby badania podzielono zbiorowości uczniów oraz nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, ze względu na typ placówki, w której się uczą lub pracują:
- branżowe szkoły I stopnia
- licea ogólnokształcące
- technika
oraz dodatkowo na placówki publiczne i prywatne. Próbę 60 placówek alokowano między wyróżnione subpopulacje w sposób proporcjonalny do ich szacowanej liczebności na podstawie danych z Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych Ministerstwa Edukacji Narodowej (stan na 2024.08.14).
Na etapie losowania szkół, w każdej zbiorowości zastosowano warstwy implicite, które wyznaczały sposób uporządkowania placówek w operacie losowania. W przypadku szkół publicznych wykorzystano do tego celu dane o: województwie oraz wielkości miejscowości,
w której znajduje się szkoła. Placówki niepubliczne uporządkowano względem województwa, w którym się znajdują.
Schemat doboru przewidywał również zastosowanie dwóch prób rezerwowych na etapie losowania szkół. Placówki rezerwowe wybierano z tych samych warstw implicite,
co placówki dobrane do próby głównej. Starano się przy tym, aby jednostki pierwotnie wylosowane i rezerwowe były identyczne pod względem typu, wielkości miejscowości oraz województwa. Schemat losowania próby zakładał możliwość zastępowania wyłącznie niedostępnych szkół.
Dobór nauczycieli polegał na rekrutacji 10 osób pracujących w placówkach wylosowanych do badania uczniów, w tym na rekrutacji:
- wychowawcy klasy objętej badaniem (1 osoba)
- innych nauczycieli uczących w ostatnich klasach (9 osób).
W celu zachowania reprezentacyjności i zminimalizowania odchyleń prób od struktury badanych zbiorowości, uzyskane zbiory danych uczniów oraz nauczycieli zostały poddane procedurze ważenia. W obu przypadkach starano się skorygować rozkłady cech placówek,
w których respondenci się uczą lub pracują. Źródłem informacji o populacji był Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych Ministerstwa Edukacji Narodowej (stan na 2024.08.14). Wagi zostały wyznaczone przy użyciu iteracyjnej procedury ważenia wieńcowego (rim weighting)
z uwzględnieniem rozkładów następujących zmiennych:
- województwo
- typ placówki (branżowe szkoły I stopnia, licea ogólnokształcące, technika)
- rodzaj finansowania placówki (publiczna, prywatna)
Sprawozdanie z realizacji badania
Założenie: realizacja 10 wywiadów z nauczycielami w każdej z wylosowanych szkół, w tym pełniącym funkcję wychowawcy klasy objętej badaniem (1) oraz nauczycielami (9) uczącymi w ostatnich klasach następujących przedmiotów:
Procedura realizacji obu badań (uczniowie i nauczyciele) była uzgadniana z dyrekcją szkoły. W dniu realizacji badania audytoryjnego z uczniami ankieterzy rekrutowali nauczycieli
i wręczali im kwestionariusze do samodzielnego wypełnienia, a następnie – po wypełnieniu kwestionariuszy przez respondentów – kontrolowali kompletność odpowiedzi.
Łącznie zrealizowano 600 wywiadów z nauczycielami, zgodnie z założeniami badania.
Pliki do pobrania

„Zadanie finansowane ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie umowy nr MEiN/2021/DPI/333 z dnia 14.01.2022”.
„Realizacja badań naukowych dotyczących kompleksowej i interdyscyplinarnej analizy wolności religijnej oraz zagadnień związanych ze współpracą na rzecz interreligijności i interkulturowości w wymiarze teoretycznym, empirycznym i praktycznym prowadzonych w ramach Uniwersyteckiego Centrum Badań Wolności Religijnej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie”.