Przejdź do treści

16. Debata z Cyklu „Pogranicza”: Wychowanie – Zagubiona Wartość Współczesnej Cywilizacji. Łeba 2024

Data i Miejsce:
Kiedy: Sobota, 21 września 2024, godz. 10:00
Gdzie: Rybackie Centrum Kultury i Formacji, Boleniec (al. św. Jakuba Ap. 25)

Zapraszamy serdecznie na kolejną, już 16. debatę z cyklu „Pogranicza”, która odbędzie się 21 września 2024 roku w Rybackim Centrum Kultury i Formacji w Boleńcu ( Łeba). Tematem tegorocznej debaty jest problematyka wychowania – wartość, która zdaje się być zagubiona we współczesnej cywilizacji. W spotkaniu wezmą udział wybitni eksperci z różnych dziedzin, co gwarantuje wieloaspektowe spojrzenie na ten niezwykle ważny temat.

Znaczenie Konferencji: Refleksja nad Wartościami Wychowania

Temat „Wychowanie. Zagubiona wartość współczesnej cywilizacji” wskazuje na rosnącą potrzebę dyskusji nad rolą edukacji i formacji w obecnych czasach. W świecie pełnym zawirowań, zarówno kulturowych, jak i społecznych, coraz częściej pojawia się pytanie, czy współczesne społeczeństwo jest w stanie zapewnić młodym pokoleniom solidne fundamenty wychowawcze. Konferencja podejmie refleksję nad tymi zagadnieniami, starając się odpowiedzieć na pytania dotyczące sensu wychowania, jego modeli oraz wartości, które powinny być przekazywane młodzieży.

Konferencja „Wychowanie. Zagubiona wartość współczesnej cywilizacji” to wydarzenie, które nie tylko podejmuje aktualne zagadnienia związane z edukacją i formacją młodych pokoleń, ale również stawia kluczowe pytania dotyczące kondycji współczesnej cywilizacji. W obliczu dynamicznych zmian społecznych, technologicznych i kulturowych, wychowanie staje się coraz bardziej wyzwaniem dla współczesnych społeczeństw. Coraz częściej pojawiają się wątpliwości, czy obecne systemy edukacyjne są w stanie sprostać wymaganiom związanym z kształtowaniem młodych ludzi nie tylko jako wykształconych jednostek, ale przede wszystkim jako odpowiedzialnych obywateli, świadomych wartości i norm etycznych.

Udział wybitnych ekspertów z różnych dziedzin akademickich zapewnia wielowymiarowe spojrzenie na tę tematykę. Dyskusje, które odbędą się podczas paneli, umożliwią uczestnikom pogłębienie wiedzy na temat zarówno teoretycznych, jak i praktycznych aspektów wychowania. W szczególności prelegenci skoncentrują się na kluczowych pytaniach dotyczących formacji etycznej, moralnej i społecznej młodych ludzi, analizując zarówno tradycyjne modele wychowawcze, jak i współczesne podejścia związane z nowymi technologiami i wyzwaniami cyfrowej rzeczywistości.

Szczególną wartość tej konferencji stanowi różnorodność perspektyw prezentowanych przez naukowców, reprezentujących takie dziedziny jak pedagogika, filozofia, socjologia, psychologia czy teologia. To interdyscyplinarne podejście pozwoli na głębsze zrozumienie fenomenu wychowania i jego roli w kształtowaniu jednostek w zmieniającym się świecie. Dyskusje dotyczyć będą m.in. problemu wartości, kryzysu formacji moralnej, roli indywidualnej edukacji a także miejsca wychowania w procesach społecznych, takich jak pojednanie międzykulturowe czy praworządność.

Konferencja w Boleniu ma zatem na celu nie tylko analizę teoretyczną, ale również praktyczną refleksję nad tym, jak systemy edukacyjne mogą lepiej odpowiadać na potrzeby współczesnych społeczeństw, oferując młodym ludziom narzędzia niezbędne do odpowiedzialnego funkcjonowania w świecie. Poruszone zostaną także kwestie związane z kryzysem wartości, a uczestnicy będą mieli okazję zastanowić się, jakie kroki mogą być podjęte, aby przywrócić wychowaniu jego kluczową rolę w procesie rozwoju społecznego. W kontekście globalnych wyzwań, takich jak kryzys demokracji, polaryzacja społeczeństw, czy rosnące nierówności, wychowanie staje się jednym z fundamentów budowania lepszego, bardziej sprawiedliwego świata.

Otwarcie i Wprowadzenie

Konferencję zainauguruje wprowadzenie w temat, którego dokonają ks. Zenon Myszk oraz ks. prof. Henryk Skorowski (UKSW). W swoim wystąpieniu „Edukacja czy formacja – wprowadzenie do dyskusji” omówią oni kluczowe różnice i zależności między edukacją a wychowaniem, wskazując na znaczenie formacji jako procesu głębszego niż sama nauka.

I Panel – Wychowanie w Świetle Współczesnych Narracji

Prowadzenie: Ks. prof. Henryk Skorowski, UKSW

  1. Dr hab. Leszek Korporowicz, prof. UJ – „Współczesne narracje cywilizacji wartości odwróconych”.
    Dyskusja na temat przemian wartości we współczesnej cywilizacji oraz roli, jaką pełni wychowanie w kształtowaniu młodych ludzi.
  2. Dr hab. Krzysztof Wielecki, prof. UKSW – „Wychowanie i socjalizacja. Czyli o tajemnicy człowieczeństwa”.
    Analiza procesów wychowania i socjalizacji jako kluczowych elementów kształtujących tożsamość człowieka.
  3. Dr hab. Sylwia Jaskuła-Korporowicz, prof. AŁ – „Edukacja bez wychowania”.
    Refleksja nad zagrożeniem, jakie niesie dla młodych ludzi system edukacyjny pozbawiony aspektów wychowawczych.
  4. Ks. prof. dr hab. Janusz Węgrzecki, UKSW – „Trzy modele wychowania współczesnej Europy”.
    Porównanie trzech dominujących modeli wychowania w krajach europejskich.
  5. Ks. prof. dr Zbigniew Formella, UPS – „Wychowanie do myślenia jako przejaw odpowiedzialności społecznej: niektóre aplikacje do świata młodzieży”.
    Znaczenie krytycznego myślenia w procesie wychowawczym, szczególnie w kontekście odpowiedzialności społecznej młodzieży.
  6. Ks. dr hab. Mariusz Chamarczuk, prof. UKSW – „Etyczne aspekty samoedukacji”.
    Rola samoedukacji w kształtowaniu postaw etycznych.

II Panel – Wartości w Procesie Wychowania

Prowadzenie: dr hab. Małgorzata Duda, prof. UPJPII

  1. Dr hab. Waldemar Urbanik, prof. ANSTWP – „Replikacja wartości w procesie wychowania w świetle badań projektu badawczo-rozwojowego Młodzież 4.0”.
    Omówienie wyników badań nad współczesną młodzieżą i ich wartościami.
  2. Dr hab. Anna Fidelus, prof. UKSW – „Szkoła przyszłości – perspektywa uczniów, rodziców i nauczycieli. Omówienie wyników badań jakościowych”.
    Wnioski z badań jakościowych dotyczących oczekiwań wobec przyszłości edukacji.
  3. Prof. dr Mirosław Wierzbicki, prof. AK – „Towarzyszenie młodzieży w procesie wychowawczym. Perspektywa tradycji salezjańskiej”.
    Znaczenie wsparcia dorosłych w procesie wychowawczym młodzieży.
  4. Ks. dr Artur Aleksiejuk, CHAT – „Anaforyczny wymiar wychowania w prawosławnej pedagogice religijnej”.
    Wychowanie w kontekście duchowości prawosławnej.
  5. Prof. dr hab. Marek Melnyk, UWM – „Edukacja młodzieży w procesie pojednania polsko-ukraińskiego i polsko-niemieckiego”.
    Rola edukacji w budowaniu porozumienia między narodami.
  6. Prof. dr hab. Artur Nowak-Far, PFN – „Czy prawo wychowuje? Wychowawcze aspekty kryzysu praworządności w Polsce w latach 2017-2023”.
    Refleksja nad wpływem prawa na wychowanie obywatelskie, w kontekście kryzysu praworządności.
18 września 2024